Repost: Hvordan jeg la om livsstilen, gikk ned 20kg og holdt de vekk.

 


 

For noen år siden så var jeg døds flink og totalt la om livsstilen. Jeg var kjempe dedikert, lagde sunn mat og trente masse. Leste en hel del om mat og kosthold og planla måltidene og treningsøktene mine hver uke. Det siste året har jeg ikke vært like flink og noen av kiloene er kommet på igjen, langt i fra 20kg, så det er i grunn ikke så stor krise, men det betyr ikke at jeg skal la det fortsette sånn. Jeg har lyst til å bli like flink igjen, så jeg fant et gammelt innlegg med mine top tips, som jeg satte sammen den gangen jeg fikk mest fremgang. Egentlig gikk jeg tilbake til posten for å motivere meg selv og hadde ingen tanke om å poste innlegget igjen. Men så tenkte jeg at noen fler kunne ha nytte av noen av erfaringene mine også. Uten at dette er noen oppskrift på hvordan alle må gjøre eller at jeg på noen som helst måte er noen ekspert. Det er rett og slett det som har funket for meg. 

 

  • Vær ærlig med deg selv. Dessverre kan du ikke lure kroppen eller resultatene dine slik som du kanskje kunne med gymlæreren din på barneskolen, da du ikke gjorde armhevingene dine da han snudde ryggen til, eller du fortalte mamma og pappa at du ikke hadde spist godteri i ukedagene. Det du legger inn i treningen er det du får igjen for og det er jo noe du gjør for deg selv (i hvert fall så burde det være for deg selv, og ingen andre). 
     
  • Ikke bare velg de behagelige rådene. Noen ganger er ikke de beste rådene de du ønsker å gjøre. Endring kan være kjempe hardt. Men husk også at etter en stund blir ofte det som var ubehagelig helt greit! Du får lyst til å ut å trene eller brokkoli smaker kanskje ikke så ille lengre som du først syntes. Har du for eksempel prøvd å kutte ut sjokolade over noen uker og så spist en bit? Det svir jo faktisk på tunga hvis du ikke er vandt til sukker.  
     
  • Vær bevist og i kontakt med kroppen din. Den her ble kanskje formulert litt rart. Men for meg var yoga kanskje det som gjorde at jeg kom i gang med livsstils endringen min og holdt den gående. Jeg ble veldig bevist på kroppen min. Jeg fikk testet ut hva den kan gjøre, hvordan den kjennes, styrke, fett prosent og fremgang. Når jeg trener yoga regelmessig blir jeg fortsatt mer fokusert på kroppen på en bra måte hvor jeg ønsker å være sunn og forbedre den. 
     
  • Eliminer en og en usunn uvane. Spiser du mye muffins, kutt ut muffins. Når det ikke er et problem lengre kan du kutte ut neste dårlige vane. Så lenge du forbedrer deg vil resultatene komme gradvis. 
     
  • Vann, Vann, Vann. Det er ikke uten grunn det blir sagt ofte. Vann er så bra for deg! Vann burde uten tvil være tørste drikken din, pass på å få i deg nok. Ofte kan jeg faktisk tro jeg er sulten selv om jeg egentlig bare er tørst og jeg merker det så godt på energi nivået hvis jeg ikke har drukket nok vann. Så gå å ta deg et glass med en gang! <3
     
  • Langvarig endring. Legg om livsstilen, det er ikke så grusomt som mange ofte tror. Jojo dietter er for det første ikke bra på deg og i lengden ender du mest antagelig bare på med å legge på meg enda mer. 
     
  • Vær dedikert til prosessen uten at du blir overfølsom over resultatene. Merker ironisk nok at jeg alltid får de beste resultatene når jeg fokuserer på prosessen og ikke resultatene. Ofte kan faktisk det å tenke på resultatene stå i veien å oppnå de beste resultatene for min del, ironisk nok. Fler som har det sånn? 
     
  • Kosthold. Du kan trene til krampa tar deg. Du er jo faktisk bygd opp av hva du putter i kroppen og det er så viktig for energien din, trivsel og helse. 
     
  • Finn motivasjon. Enten det er å henge frem kjolen du vil på deg igjen, slik at du kan se den. Eller det er å skrive ned hvor mange kg du ønsker å kunne løfte. Eller du kanskje blir inspirert av sitater, eller andre personer som har klart noe. Lagre bilder av fine rumper og abs, se på før og etter bilder eller høre om andres suksess historier. Uansett hva gjør det som motiverer deg på en bra måte! 
     
  • Du kommer til å sprekke. Det betyr ikke at du ikke vil nå målet ditt. Det viktigste er faktisk hva du gjør etter du sprakk, setter du deg ned og gir opp eller reiser du deg opp og går på'n igjen. Jeg sprak mange ganger, men jeg var fortsatt in the end bedre enn gamle meg, og da ble nye meg bedre også. 
     
  • Tren regelmessig, over tid og bygg deg gradvis oppover. det er den langvarige trenings rutinen som i det lange løp er viktig, ikke dene ekstreme uka og etter en stund skal jeg love deg du blir overrasket over hva du får til!
     
  • Partner in crime. For meg hjelper det mye, men finn deg en som hver deg, får deg med, motiverer og utfordrer deg på en positiv måte! Dere skal trekke hverandre opp ikke lage unnskyldninger for å slippe. 


     
  • Ikke sult deg. At det funker utrolig bra og raskt. Det vet jeg av erfaring. Men det er litt som å tisse i buksa når det er kaldt på vinteren, for det hjelper med en gang og så ødelegger det så mye mer etter en stund. 
     
  • Finn gode og sunne alternativer. Du kan være sunn og kose deg med mat. 
     
  • Lag maten din fra bunn og spis mest mulig naturlig. Du har mye mer kontroll, ferdig mat inneholder ofte veldig mye unødvendig dritt du kan unngå! Dessuten får du oversikt over hva du faktisk får i deg! 
     
  • Sammenlign deg med deg selv. Skriv ned resultatene og konkurer med deg selv. 
     
  • Press deg under veis ikke før trening. Hvis noen sier til meg at jeg skal løpe 50 min på tredemølla faller jeg fort sammen, men når jeg først er på tredemølla og har løpt kanskje 40 av dem så blir tanke gangen min kom igjen, du klarer 5minutter til eller 3k til, til fyren bak meg er ferdig med øvelsene sine (haha teit en men jeg tenker hele tiden sånn). Syns det oftere er lettere å presse meg selv når jeg tenker "jeg klarer litt til" ikke "jeg skal klare så mye". 

 

16 kommentarer Skjul

Astrid

21.05.2016 kl.22:48

Veldig gode tips og råd det her ! Har selv gått ned 22 kilo å vet godt hva du snakker om :) God helg fine deg!
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:39

Astrid: Takk og creds til deg også! keep on the good work! <3
Helena

22.05.2016 kl.14:51

Wow, så utrolig flink du er! Kan tenke meg at dette er veldig mange gode tips. Ha en super søndag <3
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:40

Helena: Tusen takk! Ha en fin kveld ! <3
Nemi Rebella

23.05.2016 kl.13:31

Jeg er litt der nå... Jeg er så svær som jeg aldri har vært før, så nå vet jeg at det ikke funker og spise som en veddeløpshest og kun trene taekwondo 2 ganger i uka xD Menge gode tips her!

Håper du har det fint, long time og alt det derre <3
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:42

Nemi Rebella: Du klarer å snu den dårlige sirkelen det er jeg sikker på! Hahah skulle ønske det var sånn at at et par timer i uken kunne veid opp for all munchingen jeg innimellom kunne tenkt meg altså! Dessverre er jeg skikkelig typen som må holde meg selv litt i øra, legger jo på meg av ingen ting!

Skikkelig gøy å høre fra deg igen hvert fall! :) <3
Otydie

23.05.2016 kl.14:50

Gratulerer med å ha klart en slik prestasjon! Jeg blir alltid inspirert av å vite det, at andre klarer det. Men det var gode råd her, mye man har hørt før, men enda mer som man vet man trenger å høre for det man er ikke i nærheten av å følge det! :P
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:44

Otydie: Tusen takk! Flere av tipsene er veldig ofte delt, men for en grunn også! Er i hvert fall det som har funket for min del! : )
Thale Sunniva - Sykepleierstudent

23.05.2016 kl.16:28

wow! All ære til deg!
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:44

Thale Sunniva: Tusen takk <3
Janne

24.05.2016 kl.20:33

kjempefine tips,tusen takk:) Du er flink!
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:44

Janne: Tusen takk til deg! <3
Ingrid

25.05.2016 kl.16:03

Så flink du har vært! Synes dette var veldig gode tips :)
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:44

Ingrid: Takk det er veldig koselig å høre! <3
Vilde

29.05.2016 kl.13:40

Ekstremt bra innlegg!
Maria Volpe

31.05.2016 kl.23:45

Vilde: Takk! Betyr mye å høre! :)

Skriv en ny kommentar

hits